کودکان ایرانی برگزیده مسابقه نقاشی هیکاری و رونمایی از ۲۲ عنوان کتاب بریل
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۹۳۸۲۳۴
به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیست و ششمین مسابقه بینالمللی نقاشی انجمن «هیکاری» کشور ژاپن در سال ۲۰۱۸ با موضوعهای کشاورزی، زمین کشاورزی، طبیعت، محیط زیست، مردم و خانواده برگزار شد. بر این اساس، ستاره شاه ویسی نهساله از مرکز فرهنگی هنری شماره دو کانون کرمانشاه نشان طلایی و لوح تقدیر این مسابقه را از آن خود کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این میان، دیپلم افتخار این مسابقه به الهام قرنجیکی هفتساله از کانون گمیشان استان گلستان، ستاره نثاری هفتساله از مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۲ کانون تهران، باران دیدهبان نهساله از مرکز کانون دزفول استان خوزستان، مریم یزدانی پانزدهساله از کانون اهواز استان خوزستان تعلق گرفته است.
بر اساس این خبر، از بین هیجده هزار و ۱۴۶ اثر رسیده از ۷۶ کشور جهان، ۱۰ نفر از اعضای مراکز فرهنگی و هنری کانون جایزه این مسابقه را از آن خود کردهاند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارسال هزار و ۵۹ اثر نقاشی در این مسابقه شرکت کرده است.
رونمایی از ۲۲ عنوان کتاب بریل کانون
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با روز جهانی معلولان از ۲۲ عنوان کتاب بریل برای کودکان و نوجوانان نابینا رونمایی میکند. این آثار در قالب ۲۲ عنوان کتاب کودک و نوجوان به خط بریل برای نابینایان رونمایی میشود.
بر همین اساس، کتابهای امینترین دوست و کلوچههای خدا اثر کلر ژوبرت، آدم کوچولوی گرسنه به نویسندگی پیر دلی و ترجمه کلر ژوبرت داستان قلقلک اثر سپیده خلیلی، بازی با انگشتها و زال و سیمرغ به نویسندگی مصطفی رحماندوست، دختری دارم شاه نداره نوشته سوسن طاقدیس، هیچکس جرئتش را ندارد اثر حمیدرضا شاهآبادی، بابای شب نوشته ماریا گریپه و ترجمه پوران صلحکل، خورشید کالسکهسوار به نویسندگی حسن بکایی، لبخندی برای سوفیا اثر محمدرضا مرزوقی، جزیرهی بیتربیتها ۳، ۴ و ۵ اثر شهرام شفیعی، پسر نان و نمک اثر عباس جهانگیریان، ضحاک اثر محمدرضا شمس، شگفتیهای علم نوشته فیلیپ کلارک و ترجمه محمود سالک، انسان و طبیعت (پدافند غیرعامل) نوشته مجید عمیق، دنیای نو در ابعاد نانو نوشته رضا ایجادی و نگار ختمیمآب عنوان آثاری هستند که پیشتر از سوی انتشارات کانون منتشر شدهاند و هماینک در قالب ۱۹ جلد کتاب به خط بریل رونمایی میشود.
همچنین از مجموعه شعر کودکان ۱ شامل کتابهای دو تا سیب شیرین سروده خاتون حسنی و خدا چه مهربان است سروده آکی کرکهگه یاما و ترجمه عبدالوحید ایزدپناه و برگردان به شعر از سوی جعفر ابراهیمی، مجموعه شعر کودکان ۲ شامل کتابهای چتری از گلبرگ سروده افسانه شعباننژاد، سگی بود جنگلی بود سروده مصطفی رحماندوست و کلاغ زرد سروده ناصر کشاورز و مجموعه شعر نوجوان شامل کتابهای چهارشنبههای بستنی سروده انسیه موسویان، تولد سفید سروده مینو کریمزاده، با فرفرهها به شادی باد بگرد سروده بابک نیکطلب و صبح یک روز اردیبهشتی سروده اکرم کشایی در قالب ۳ جلد کتاب بریل رونمایی خواهد شد.
این مراسم با حضور نویسندگان، تصویرگران، کارشناسان، مربیان و کودکان و نوجوانان برگزار میشود و حضور علاقهمندان در آن بدون مانع است.
داوران قصههای ۹۰ثانیه جشنواره قصهگویی کانون معرفی شدند
محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون و رئیس بیستودومین جشنواره بینالمللی قصهگویی طی احکام جداگانهای رسول صدرعاملی، حبیب رضایی، گلاره عباسی، مسعود فروتن و مهدی رجبی را به عنوان هیات داوران بخش قصههای ۹۰ ثانیه این دوره از جشنواره معرفی کرد.
در انتخاب داوران این بخش با توجه به محتوا و فرم قصههای ۹۰ ثانیه که در قالب روایتی تصویری از زندگی افراد است تلاش شده مجموعهای از داوران در حوزه ادبیات، روایت و اجرا، بازیگری و فیلمسازی حضور داشته باشند.
رسول صدرعاملی فیلمساز سینمای اجتماعی که سابقه تولید فیلم در سینمای نوجوان را دارد، حبیب رضایی مشاور هنری، بازیگر و بازیگردان، گلاره عباسی بازیگر سینما و فعال حوزه کودکان و نوجوانان که شکلی متفاوت و منسجم از قصهگویی را برای افراد نابینا و کمبینا تدارک دیده است، مسعود فروتن مجری، قصهگوی باسابقه و نویسنده و مهدی رجبی نویسنده کتابهای کودک و نوجوان آثار این بخش از جشنواره را بررسی میکنند.
قصههای ۹۰ ثانیه در جشنواره بیستودوم شامل بخشهای جنبی با عنوان «قصه زندگی من»، «قصههای شهر من»، «قصه کانون زبانیها» و «قصه خبرنگاران» است. مرحله پایانی بیستودومین جشنواره بینالمللی قصهگویی ٢٦ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار میشود.
دوران پدرسالاری نویسندگان تمام شده است
کارگاه روایتپژوهی با حضور مریم شریفنسب مدرس دانشگاه و کارشناسان آموزش و پژوهش کانون همزمان با هفته پژوهش صبح روز دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون برگزار شد.
شریفنسب در این کارگاه در تعریف متن گفت: در تعریف امروزی همهچیز میتواند متن باشد و پیام متفاوتی به مخاطب بدهد. بنابراین جهان اطراف ما با تک تک اجزایش متن است. هر چقدر ارتباط بهتری بتوانیم با این متن برقرار کنیم، در زندگیمان آرامش بیشتری را تجربه خواهیم کرد. زمانی شما میتوانید با یک متن ارتباط برقرار کنید که علاوه بر متن، زمینه آن را هم بدانید.
ما برای تحلیل یک متن، باید مفهوم فرامتن را هم بدانیم. فرامتن یعنی بیشتر و بالاتر. فرامتن آنچیزی است که در متن وجود ندارد، اما متن به آن ارجاع میدهد. یا در واقع ارجاعهای متن به مفاهیم و متنی بیرون از خودش را فرامتن میگویند. ارتباط برقرار کردن با فرامتنها به ما کمک میکند متن را بفهمیم. اگر با فرامتن ارتباط برقرار نکنیم، نمیتوانیم متن را بهخوبی بفهمیم و با آن ارتباط کامل برقرار کنیم. روایتپژوهی به ما کمک میکند تا در زندگی با متن ارتباط بهتری برقرار کنیم.
شریفنسب در تعریف داستان گفت: از نگاه روایتپژوهی، دست کم دو رویداد پیاپی که در گذر زمان (به شکل عینی یا ذهنی) تغییر وضعیت مییابند. در واقع گذر از یک حالت تعادل یا عدم تعادل به حالت دیگر در بستر گذر زمان را داستان میگویند.
او با اشاره به پیرنگ توضیح داد: توالی علی و معلولی رویدادها را پیرنگ میگویند. حادثه ب به دلیل حادثه الف اتفاق افتاده است که به این پیرنگ گفته میشود. اگر من بگویم شاه درگذشت و چند روز بعد ملکه نیز درگذشت، داستان محسوب میشود. ولی اگر بگویم شاه درگذشت و ملکه نیز از اندوه فقدان شاه درگذشت، پیرنگ محسوب میشود.
عدهای معتقد هستند اگر دلیل حوادث داستان به خوبی مطرح نشود، آن داستان چفت و بستش محکم نیست. اما در مقابل عدهی دیگری میگویند اگر داستان چفت و بست محکمی داشته باشد، داستان شبیه به گزارش یک رویداد علمی میشود و خلاقیت مخاطب در اینجا ندیده گرفته میشود. روایت ترتیب فرض شدهای از وقایع مرتبط غیرتصادفی است. روایت متنی است که من راوی آن را به زبان میآورم.
این مدرس درباره ویژگیهای روایت توضیح داد: روایت برساخته است، یعنی واقعی نیست. روایت خاصیت بیانپذیری دارد یعنی راوی میتواند یک ماجرای جذاب را به شکل خنثی روایت کند یا برعکس. همچنین روایت خط سیر دارد و ارزشگذار است. یعنی راوی در روایت خود عموما بیطرف نیست. روایت سیال هم هست. چون ویژگی جابهجایی دارد. روایت پژوهی در واقع پژوهش زندگی است.
او درباره هدف از روایت داستان گفت: در نگاه سنتی گفته میشد هدف از روایت داستان، تحمیل پیام ذهنی نویسنده است. ولی در تعریف جدید داستان و در انواع جدید داستاننویسی گفته میشود که از موقعی که داستان به پایان میرسد، متن از آن مخاطب است تا هر برداشتی از آن داشته باشد. نظریه مرگ مولف هم به این موضوع اشاره میکند.
این مدرس درباره انواع همنشینی ماجرا بیان کرد: من راوی ممکن است ماجراها را به شکل زنجیروار روایت کنم که به آن شیوه همنشینی زنجیرهسازی میگویند. در شیوه درونهگذاری، هنوز داستان قبلی تمام نشده از درون آن داستان دیگری روایت میشود. یا ممکن است شیوه همنشینی ماجرا به شکل گرهچینی باشد یعنی من راوی تصمیم بگیرم چند روایت موازی را تعریف کنم تا یک جایی آنها بهم برسند.
شریفنسب با اشاره به اینکه کانونیسازی بحث بسیار مهمی در داستان است گفت: در بررسیهای سنتی داستان، ما درباره زاویه دید صحبت میکردیم. یعنی تصور کنید من راوی، یک فیلمبردار هستم و حالا باید تصمیم بگیرم سهپایه دوربینم را کجا بگذارم. کانونیساز در داستان و روایت کسی است که ماجرا از دریچه چشم او دیده میشود. پس لزوما کانونیساز من راوی نیستم. این نکته خیلی مهم است، برای اینکه بتوانیم با متنهای اطرافمان ارتباط برقرار کنیم باید تشخیص دهیم سه پایه دوربین کجاست و از دید چه کسی داستان روایت میشود.
در متنهای پیرامون ما قطعیتی وجود ندارد و دوران پدرسالاری نویسندگان بر متن تمام شده است. به تعداد شنوندگان روایت میتواند برداشت متفاوت از متن وجود داشته باشد. بنابراین مولف از زمانی که نقطه پایان را میگذارد دیگر تسلطی از برداشت خوانندگان از متن ندارد. هدف اصلی ادبیات تعلیم نیست، بلکه ایجاد التذاذ ادبی است. به بچهها اجازه بدهید از خواندن کتاب لذت ببرند. قرار نیست متن ادبی همیشه چیزی به بچه من یاد بدهد.
ویژه برنامه هفته پژوهش با شعار «آینده ساختنی است» روزهای ۱۰ و ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
برچسبها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره قصه گوییمنبع: ایرنا
کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان جشنواره قصه گویی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۳۸۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
به گزارش قدس آنلاین، پل استر یکی از نویسندگان محبوب جهان بود و آثار او به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شد. نویسندهای که بسیاری او را با شاهکارش «سهگانه نیویورک» (شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته) میشناسند و من با رمانهای دلچسب «تیمبوکتو»، «سانست پارک» و «موسیقی شانس».
پل استر مثل بسیاری از نویسندگان آمریکایی علاقهمندان زیادی در ایران دارد، به طوریکه ناشرانی مانند نشر افق و چشمه، کتابهای او را با رعایت قانون کپیرایت و فاصله کمی از انتشار جهانی، در ایران ترجمه میکردند و به چاپ میرساندند.
او نخستین کتابش را در سن ۳۵سالگی و در سال ۱۹۸۲ نوشت؛ یک زندگینامه اما با روایت داستانی به نام «اختراع انزوا». دو سال بعد، سهگانه نیویورک را نوشت که سبب شد نام پل استر در محافل ادبی انگلیسیزبان مطرح شود. پس از انتشار این سهگانه، منتقدان و کتابخوانها آثارش را با جدیت بیشتری دنبال کردند.
سهگانه نیویورک، مشهورترین اثر پل استر، از سه رمان به هم پیوسته تشکیل شده است: شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته؛ داستانهایی بهیاد ماندنی و اسرارآمیز که به شکلی نفسگیر، خواننده را درگیر اتفاقات خود میکنند. سه رمان کوتاه معمایی، فلسفی و کارآگاهی که شخصیت هر داستان در شهر نیویورک دچار ماجراهای عجیب و غریبی میشوند؛ اتفاقهایی که سرانجام آن جنون، سرگشتگی و بحران هویت است. این کتابها جسورانه نوشته شده و سرشار از پیچیدگیهای انسانی و عاطفی هستند.
جهان خاص «پل استر»
در ابتدا برچسب ژانر کارآگاهی را بر آثار استر گذاشتند اما با انتشار آثار دیگرش مشخص شد او نویسندهای است که جهانی مخصوص به خود دارد؛ جهانی که مهمترین مؤلفههای آن پرداختن به بحران هویت، فقر، مفهوم انزوا، شکستن فضا و زمان و تأکید او بر پدیده شانس است.
قهرمانهای کتابهای استر اغلب خود را گرفتار داستان سرنوشت یا نقشههای دیگری مییابند؛ چیزی فراتر از توان و تصورشان، چیزی که آنها را به این پرسش میرساند که
«من کیستم؟» (این ویژگی در اثر «موسیقی شانس» بسیار مشهود است) او در همه این سالها در آثارش قهرمانی خلق کرده که هر کدامشان میتواند آینهای مقابل مخاطب بگذارد و مخاطب با خواندن داستان شخصیتها به کشف خود دست پیدا کند.
اما یکی ازآثار دلچسب پل استر، رمان «تیمبوکتو»ی او است. یک داستان تمثیلی مدرن که میخواهد با بیان ساده، از معانی ژرف صحبت کند.
قهرمان داستان «تیمبوکتو» سگی به نام آقای بونز است که همراه و همدم همیشگی مردی بیخانمان از بروکلین به نام ویلی جی.کریسمس میشود. ویلی از نظر جسمانی وضعیت خوبی ندارد و همزمان با وخیمتر شدن حالش، به همراه آقای بونز به سوی بالتیمور راه میافتد. داستان سفر آنها توسط آقای بونز روایت میشود. پل استر با قرار دادن سگ به عنوان یک شخصیت داستانی، موفق شده یکی از غنیترین و هیجانانگیزترین داستانها در ادبیات آمریکا را خلق کند. این کتاب از نگاه حیوانات، دنیای انسانها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
نوشتن از جزئیترین خاطرات
پل استر که در سال ۲۰۱۷ نامزد جایزه معتبر بوکر شد جزو نویسندگانی بود که ید طولانی در نوشتن آثار زندگینامهای داشت. او در آثاری مانند «اختراع انزوا»، «بخور و نمیر» و «خاطرات زمستان» با دقت و ریزبینی به بررسی جزئیترین خاطرات خودش دست زده است؛ از سرمای کف اتاق در ۶سالگی گرفته تا تجربه گرسنگی و فقر تا علاقه دیوانهوارش به بیسبال و موسیقی.
آقای نویسنده علاوه بر ورزش و موسیقی با دنیای سینما هم بیگانه نبود.
او خالق بیش از ۳۰اثر بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شدهاند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
استر خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو آغاز شد. سپس همراه وانگ بهطور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کرد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
استر در مورد ورودش به دنیای فیلمسازی گفته بود: «من بیشتر یک نویسندهام. نویسندگی کار من است. فیلمسازی برای من یک راه دیگر برای قصهگویی است».
پس از کتاب «مردم حمام خون» آخرین کتاب پل آستر که با عنوان «باومگارتنر» منتشر شده، به پروفسوری میپردازد که با خاطره تلخ مرگ همسرش مبارزه میکند. استر در زمان نوشتن این رمان با بیماریاش دست و پنجه نرم میکرد و هنگام نوشتن رمان در مصاحبههایش تأکید کرده بود این رمان شاید آخرین اثرش باشد. او گفته بود: «احساس میکنم وضعیت سلامتیام آنقدر مخاطرهآمیز است که بگویم شاید این آخرین چیزی باشد که مینویسم و اگر این پایان باشد پس با این مهربانی انسانی که به عنوان نویسنده در محافل صمیمی دوستانم احاطهام کرده، باید بگویم ارزشش را داشت».